Annuleren
Zoeken
×
  • Geen resultaten

    We konden voor de zoekopdracht geen resultaten vinden.

  • Aan het zoeken

    De resultaten voor de zoekopdracht worden verzameld.

Studeren èn ondernemen, het kan

Op dinsdag 18 december verkopen Antwerpse studentondernemers originele kerstcadeautjes tijdens het event 'Start Up Your Christmas'. Gate15 sprak met drie van deze ambitieuze studenten over hun start-up, alle ins en outs van het ondernemerschap en hoe je dit combineert met een studie. 

BRUNOTTE

Charlotte Bruyns, 21 jaar. 2e Jaar communicatiemanagement aan AP Hogeschool.

'‘Gewoon beginnen’'. 

Dit is de ultieme tip van de goedlachse Charlotte. Het is ook precies wat zij twee jaar geleden deed toen ze steeds vaker door vriendinnen werd aangesproken op haar zelfgebreide sjaals. Iets wat eigenlijk altijd al haar hobby was is toen langzaamaan uitgegroeid tot ‘Brunotte’. Samen met haar mama breit ze nu op ieder moment dat het even kan: tijdens het babysitten, in de wachtkamer bij de dokter of voor de tv.  

Zelf was ze al op jonge leeftijd bezig met ‘’eerlijke’’ en duurzame mode en wil ze weten waar haar kledingstukken vandaan komen. ‘’Je zal mij niet snel op de Meir zien winkelen’’, zegt ze dan ook. Met een onderneming starten als student in Antwerpen heb je weinig te verliezen, zegt Charlotte. Uiteraard moet je wel eerst een goed idee hebben maar daarna zijn er tal van mogelijkheden en personen die je kunnen helpen. Zo heeft ze veel baat gehad bij het student-ondernemer statuut en de studentenvereniging SINC waarbij ze veel mensen leerde kennen en inspirerende verhalen hoorde. 

Instagram is haar favoriete platform; hier plaatst ze foto’s van haar breisels en komt ze makkelijk in contact met haar doelgroep. Het getagged worden in posts is een hele goede vorm van reclame voor haar. Het liefst zou ze investeren in een mooie website maar voor nu werkt social media in combinatie met op beurzen staan goed. 

In de toekomst zou Charlotte graag haar collectie uitbreiden naar truien. Ze wijst op de trui die ze aanheeft; ‘’Het duurt alleen 2 dagen om hem te maken en kost al 80 euro aan wol’’. Dit is dus een plan dat nog in de kinderschoenen staat. Als de regelgeving in België het toelaat dan zou ze graag met gepensioneerde dames werken die voor haar kunnen breien. 

Omdat haar concept draait om handgemaakt en ze dit graag zo wil houden weet Charlotte niet hoe groot haar bedrijfje zal worden. Voor nu ziet ze het als een perfect laboratorium om alles rondom ondernemen uit te pluizen en te leren. Verder studeert ze hard, breit stevig door en is ze nieuwsgierig naar alles wat komen gaat!

HARTENSTELER

Nattaphat Chatorapumpinyo, 19 jaar. Net afgestudeerd Economie en Wiskunde KdG.
Sem Janssens, 23 jaar. Laatste jaar Marketing op het KdG. 


''Ons doel is mensen blij maken''.

Ambitieus ondernemersduo Nattaphat en Sem runnen samen met de zus van Nattaphat de start-up ‘Hartensteler’. Ze verkopen kaarten die op kleine kunstwerkjes lijken en ondanks dat ze pas in augustus zijn gestart gaan de kaarten als warme broodjes over de toonbank.

Bij Nattaphat, oprichter van Hartensteler, zit het ondernemerschap in het bloed: ‘’Vroeger op school verkocht ik al snoep vanuit mijn locker aan klasgenoten’’. Ook zocht hij al jong naar een origineel product dat elders in de wereld bestond maar nog niet was geïntroduceerd in België. Zo stuitte hij in Azië op de Japanse knip- en vouwkunst die hij nu op de wenskaarten toepast.

De belangrijkste learning in het ondernemen voor Nattaphat is: aanvaarden dat je niet alles zelf kan. ‘’Durf te vertrouwen op de talenten van anderen, en bundel deze.’’ Met dit in zijn achterhoofd is hij gaan samenwerken met Sem, de marketing specialist achter ‘Hartensteler’. De twee ontmoetten elkaar tijdens een studentenjob in de bioscoop en het klikte meteen. 
Berekend risico's durven nemen is volgens de jongens een andere belangrijke eigenschap voor ondernemers. Zo gokten ze op een Vietnamees bedrijf dat ze enkel kenden via telefoon om hun kaarten te maken. Een geldbedrag werd opgestuurd en even later lag er een flinke stapel kaarten in België op de mat.. gelukt! Ze verkopen de kaarten nu op beurzen, in winkels en via internet. 

Beide jongens zeggen dat naar school gaan niet perse nodig is om te ondernemen. Veel zaken die bij het starten van een eigen business komen kijken, leer je al doende, maar een opleiding is heel handig voor je netwerk. ‘’Je komt er je personeel tegen’’, zegt Nattaphat lachend. Ook kunnen docenten met ervaring en een groot netwerk een steun in de goede richting zijn. Daarnaast hebben ze ook veel gehad aan studentenvereniging SINC en diens evenementen in bar TAKEOFF. 

Ze zijn het er allebei over eens dat Antwerpen de beste locatie is in België om een start-up te beginnen; ‘’De scene bevindt zich hier’’ zegt Sem. Veel economische en creatieve opleidingen zijn hier gevestigd, waardoor je er ook talloze inspirerende verenigingen, aanspreekpunten en evenementen vindt.

ALCHEMISTBOX

Brian de Herdt, 22 jaar. Laatste jaar Marketing KdG.

‘’Wij hebben het allerbeste kerstcadeau van Vlaanderen’’.

Een zeer professioneel ogende website en instagrampagina geven het idee dat Brian al jaren bezig is met zijn start-up ‘Alchemistbox’. Niets is minder waar, want hij is officieel pas gestart in september. Samen met onder andere zijn zus werkt hij hard aan de do-it-yourself box waarmee je je eigen cocktail kan samenstellen in apotheker stijl.

‘Durf ja te zeggen’, is Brian's ultieme tip in het ondernemen. Ook al ben je in het begin nog onwetend en begrijp je weinig van het wel en wee van een business runnen, bluf door gewoon ja te zeggen. Je leert door het te doen. Daarnaast is je netwerk zeer belangrijk zegt hij; ‘’praat veel met mensen en kijk niet meteen of ze je vriend kunnen zijn maar wel naar wat ze zouden kunnen betekenen voor je bedrijf’'. Behalve veel communiceren met mensen uit je eigen netwerk tipt hij ook om je product aan te prijzen bij winkels. Zo reed hij in de auto van zijn ouders wekenlang heel België door om zijn boxen te pitchen. Iets wat zeer goed heeft gewerkt; in meerdere conceptstores worden de dozen nu verkocht. 

Hij geeft toe dat zijn studies er momenteel wel te hard onder lijden, maar dat het student-ondernemer statuut hem zeker goed helpt. Als een deadline voor school samenvalt met een belangrijk project voor ‘Alchemistbox’ dan gaat dat tweede voor.

Brian ziet tal van mogelijkheden voor de toekomst. Naast dat hij alcoholvrije cocktail boxen wil maken en meer proefsessies in winkels wil houden, ziet hij ook voor zich hoe Alchemistbox de minibar in een hotel gaat vervangen. 

 

Heb je jouw ideale kerstcadeautje hier tussen zien staan of ben je benieuwd naar de 17 andere ondernemers, kom dan zeker langs bij Start Up Your Christmas!