Annuleren
Zoeken
×
  • Geen resultaten

    We konden voor de zoekopdracht geen resultaten vinden.

  • Aan het zoeken

    De resultaten voor de zoekopdracht worden verzameld.

GATE15 sleurt u door de examens

Nieuws

GATE15 sleurt u door de examens: concentreren

De examens zijn niet altijd de leukste tijd van het jaar. Je hebt vaak het concentratievermogen van een goudvis, je kan je je laatste goede nachtrust amper nog herinneren en je pukkels banen zich opnieuw een weg naar prominente plaatsen in je gezicht. Maar niet getreurd, want GATE15 neemt het deze examenperiode op zich om jou erdoor te sleuren! Deze week leren we jou hoe je eindelijk van die concentratieproblemen af geraakt. Hier zijn onze vijf tips om je focus terug te vinden. 

1. Omring je met gelijkgezinden

Hoe fijn Hotel Mama wel niet is tijdens de blok, uit onderzoek blijkt dat je je beter omringt met gelijkgezinden. Mentale inspanning is besmettelijk, dus je onder harde werkers begeven, zal je aanmoedigen om zelf net dat tikkeltje productiever te zijn. Pak daarom (voorlopig) je boeltje thuis en trek naar de dichtstbijzijnde bibliotheek om samen met Antwerpens meest leergierige studenten die examens te knallen!

2. Beweeg

Om je focus te verbeteren, kom je best af en toe uit je luie stoel. Niet alleen is het ongezond om een lange tijd te blijven zitten, maar is het ook goed voor je concentratie om even de benen te strekken. Beweging en een goede bloedsomloop maken namelijk je hersenen wakker. Wandel daarom een rondje of doe wat stretch-oefeningen ter plaatste om jezelf weer klaar te maken om opnieuw geconcentreerd de boeken in te duiken.

3. Luister muziek

Hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat je de nieuwe cd van Taylor Swift grijs moet draaien, maar wat rustige deuntjes zonder tekst blijken je te kunnen helpen bij je concentratie. Hoewel onderzoekers absolute stilte nog steeds de beste studieomgeving blijven vinden, is dat vaak moeilijk te realiseren in een overvolle bib. Indien je dus te kampen hebt met achtergrondgeluiden die je mogelijks afleiden, zet je beter wat vredige muziek op.

4. Sla een praatje

Natuurlijk dragen die eindeloze roddelsessies met je vrienden niet bij aan je concentratie, maar af en toe een sociale interactie kan je brein helpen om alert te blijven. Sla daarom kort een praatje met een medestudent. Door de mentale skills die er voor nodig zijn om een gesprek te volgen en eraan bij te dragen, worden je hersenen even wakker geschud en daarna ben jij weer klaar om aan de slag te gaan!

5. Neem een pauze

 Eindelijk iets waar we allemaal goed in zijn. Een pauze nemen kan je daadwerkelijk helpen bij je concentratieproblemen. Ons brein is er namelijk niet op gemaakt om zich een lange tijd op één taak te focussen. Neem daarom om de 20 minuten een korte pauze (al is het maar 10 seconden) waarin je je brein even laat focussen op iets anders. Gebruik die tijd eventueel om één van onze andere tips toe te passen en start daarna met een frisse kop aan je volgende hoofdstuk.