Annuleren
Zoeken
×
  • Geen resultaten

    We konden voor de zoekopdracht geen resultaten vinden.

  • Aan het zoeken

    De resultaten voor de zoekopdracht worden verzameld.

Evenementen

Hier kan je wekelijks de leukste events van Antwerpen terugvinden.

Jouw event delen? Dat kan!

Filter evenementen

Waar

Wanneer

Wat?

Cultuurcheques

  • A GENTLE CREATURE (KROTKAYA)

    • Film

    Eigenzinnig fictiewerk van de Oekraïense meester Sergei Loznitsa. In de film volgen we een zachtmoedige vrouw wier man in de Siberische gevangenis zit. Wanneer het pakje dat ze hem zond terugkeert, besluit ze het zelf te brengen hopend op een antwoord waarom het geretourneerd werd. Haar missie verloopt op een allesbehalve rustige manier; mysterieuze figuren, corrupte situaties en marginalen allerhande kruisen haar pad. Samen met haar worden we a.h.w. ondergedompeld in een Russisch doemsprookje. Loznitsa zit dan
    ook niet verlegen om met deze film een kritische voorstelling van het hedendaagse Rusland te geven.

    • 17/11/2017 18:00
    • 18/11/2017 20:00
    • 19/11/2017 15:00

    Cinema Zuid

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • WALLY + MITXELENA

    • Muziek

    TIMING
    - 19u30: doors open
    - 20u15: Mitxelena
    - 21u15: Wally

    For fans of: Tourist Lemc, Fixkes, Guido Belcanto, Wannes Van de Velde

    • 17/11/2017 19:30

    Trix

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • Antwerpen Gitaarfestival 2017

    • Podium & literatuur

    Net als de moderne wereld zit ook het repertoire voor klassieke gitaar vol contrasten. De gitaar is op die manier een spiegel voor de wereld. Hoogst draagbaar was ze altijd al een ideaal instrument voor de meerstemmigheid in een one man band.

    Dat is vandaag nog altijd zo bij Marcin Dylla, een van de hedendaagse supersterren van de klassieke gitaar. En dat geldt zeker voor het Russische flamenco-wonder Grisha Goryachev. Zelfs ondanks zijn Russische achternaam zou hij de pleegzoon van Paco de Lucia kunnen zijn. Dit concert liet zien dat er aan technisch kunnen geen grenzen zijn. Toch niet bij de goden van de gitaar.

    18u00 - Guitar Expo (Gratis)

    Vanaf 20u00
    • Voorprogramma met Dylan Lee Prentner & Kristian del Cantero
    • Marcin Dylla
    • Grisha Goryachev

    • 17/11/2017 20:00
    • 18/11/2017 20:00
    • 19/11/2017 20:00

    ccdeurne

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • BELGIAN RULES / BELGIUM RULES

    • Podium & literatuur

    Welkom in België! Bienvenue en Belgique! Willkommen in Belgien!
    Na het indrukwekkende Mount Olympus brengt Jan Fabre nu een ode aan zijn land, België. Hij doet dat in de taal die hem meest geschikt lijkt om de geest van deze glibberige staat te grijpen: die van theater, die van het beeld.

    Fabre: “Theater lag aan de oorsprong van dit kleine land, en theater is wat dit kleine land blijft. België barst van bureaucratie en geforceerde vormelijkheid. Een artificiële staat, als platform gebruikt voor andermans oorlogen. Iedereen (en niemand) spreekt drie talen. Drie gewesten verkavelen dit minuscule grondgebied. Belgen laven zich aan het leven. Ze genieten gulzig. Ze vieren het vlees. In fanfare en feest geloven zij. Daar wordt gedanst met de dood, met maskers en carnaval. België is een land van stoeten en surrealisten. Surreëel en subversief. In België leeft een ras van plantrekkers en foefelaars. Ceci n’est pas un pays.”

    Een internationale cast van performers en muzikanten zoekt mee naar de Belgische identiteit en vertaalt ze naar een reizende dans- en theatervoorstelling. Chansonnier Raymond van het Groenewoud schrijft enkele lijfliederen voor deze voorstelling.

    • 16/11/2017 20:00
    • 17/11/2017 20:00
    • 18/11/2017 20:00

    bourlaschouwburg

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • Pigeon on Piano

    • Muziek

    Pigeon on Piano

    Katrien Verfaillie componeert en speelt haar eigen werk op piano. Dat houdt het midden tussen nieuw-klassiek en het minimalisme van Wim Mertens. Piano spelen is haar passie. Elke dag opnieuw.

    Vanuit het niets puzzelt Katrien – een Gentse met roots in de Westhoek - haar stukken ineen tot elke noot, elk timbre, elk gevoel juist zit. Wars van regels, onvoorspelbaar en toch harmonieus. Ze speelt als een doorleefde pianiste en laat de toetsen haar composities vertellen. Haar stukken hebben een eigen ziel en rust. Tijdloze schoonheid.

    Live is Pigeon een fenomeen. Luisteren en kijken is bijna een filmische ervaring. Net als op haar debuut-cd (uit 2014) en op haar tweede album dat verschijnt in september 2017, kiest Katrien ervoor om concerten te spelen samen met een violist die het werk bijkleurt, melodieuzer maakt. Al weeft ze graag (en steeds meer) solo-composities in haar oeuvre.

    Katrien wordt begeleid door Beatrijs De Klerck op viool. Als geen ander combineert ze haar klassieke métier met het talent om te improviseren en in te spelen op de geest van de muziek van Katrien.

    Voorprogramma:
    Stephanie Struijk

    Stephanie Struijk is een Nederlandse singer-songwriter. Ze bracht in het voorjaar 2016 het album ‘Nieuwe Maan’ uit, haar eerste plaat in het Nederlands. Onder de naam Stevie Ann bouwde ze in Nederland een stevige reputatie op maar slaat nu doelgericht een nieuwe weg in.

    Eerder bracht ze vier studio-albums uit. Haar debuutalbum ‘Away From Here’ kwam uit toen ze negentien was en werd bekroond met de gouden status voor meer dan vijftigduizend verkochte albums. Ze ontving voor haar werk een Zilveren Harp en speelde onder meer op Pinkpop.

    De afgelopen jaren woonde en werkte Stephanie als singer-songwriter in Los Angeles. Zo valt haar liefde voor ‘americana’ makkelijk te begrijpen. Het leidde haar ook naar ‘Nieuwe Maan’. Ze schreef de tekst en muziek samen met Daniël Lohues tijdens een twee weken durende roadtrip door de Verenigde Staten. En ze is op haar best met haar stem en akoestische gitaar.

    Stephanie: '’De muziek heeft me op veel plekken ver van huis gebracht en me veel mooie verhalen en ervaringen opgeleverd. Eén van die ervaringen is dat je niet ver van huis hoeft te gaan om bijzondere mensen te ontmoeten en verhalen te horen. Ik kijk daarom erg uit om in België op avontuur te gaan en mijn liedjes te laten horen’’

    • 17/11/2017 20:15

    Cultuurcentrum Merksem / Concertzaal Nieuwdreef 135 2170 Merksem

    GATE15 admin

    Meer lezen
Sluit

Een tijdelijk toekomsteninstituut

  • Expo

Tijdens het voorjaar en de zomer van 2017 presenteert het M HKA een tentoonstelling die 'meer dan een tentoonstelling' wil zijn. Een tijdelijk toekomsteninstituut vormt het museum om tot een laboratorium of werkatelier dat twee contexten – die bepaalde aspecten met elkaar gemeen hebben – samenbrengt: kunst en toekomststudies.

Het initiële idee van de organisatoren, M HKA's senior curator Anders Kreuger en de Antwerpse professionele futuriste Maya Van Leemput, bestond uit het vergelijken van elkaars speculatieve domeinen. Misschien zijn het disciplines, misschien ook niet. Hoe verhouden kunst en toekomststudies zich tot werkelijke kennis? In de kunst wordt het concept en de praktijk van de wetenschap altijd betwist: soms ondergewaardeerd, soms overschat, vaak in conflict met denken en voelen. In toekomststudies is het gewenste kennisobject – de verschillende toekomsten die misschien zouden kunnen bestaan – per definitie altijd afwezig, omdat het nog niet bestaat.

Omdat we de museale presentatievorm in vraag willen stellen, dachten we dat het plezierig en slim zou zijn om zowel kunstenaars als professionele futuristen uit te nodigen (uit deelgebieden zoals alternatieve toekomststudie, design-toekomststudie, postnormale toekomststudie en technologie-toekomststudie) om gedurende een paar maanden bij te dragen tot, en deel te nemen aan, een gemeenschappelijk project. Vandaar de titel: Een tijdelijk toekomsteninstituut.

Vanuit curatorieel oogpunt is het interessant om mogelijke toekomsten als thema van een tentoonstelling te nemen, en over de toekomst van het tentoonstellingmaken zelf na te denken. Vanuit een toekomstperspectief is het interessant om te zien hoe kunstenaars beelden van mogelijke toekomsten kunnen creëren en overbrengen, en de betekenissen en methoden van de toekomststudie op zich in vraag stellen.

Als ordenend principe voor de tentoonstelling besloten we om gebruik te maken van een benadering die haar oorsprong vind in de Manoa School of Future Studies van de Universiteit van Hawaï in Honolulu. Sinds de late jaren 1960 werkt professor James Dator aan een analytisch en scenario-ontwikkelingsmodel, de 'vier toekomsten'.

Alle medewerkers van Een tijdelijk toekomsteninstituut worden gevraagd rond een van de vier thema's te werken: voortzetting (of aanhoudende groei), ineenstorting (als concept op zich, maar ook als een mogelijk begin van iets nieuws), discipline (hetzij van bovenaf, zoals in autoritaire samenlevingen, of van onderen uit, zoals bij activistische bewegingen) en transformatie (met bijzondere aandacht voor de mogelijke toekomstige rol van kunstmatige intelligentie).

Het is de bedoeling om ervoor te zorgen dat elk toekomstscenario door ten minste een kunstenaar en een niet-kunstenaar wordt behandeld. De tentoonstelling wordt daarom ook georganiseerd in afzonderlijke eenheden, met daarrond een door kunstenaar Alexander Lee (1974, Frans-Polynesië) speciaal in opdracht gebouwde set.

De uitgenodigde kunstenaars zijn Nina Roos (1956, Finland) en Darius Žiūra (1968, Litouwen) voor 'voortzetting'; Michel Auder (1944, Frankrijk/U.S.) en Simryn Gill (1959, Maleisië/Australië) voor 'ineenstorting'; Miriam Bäckström (1967, Zweden) en Kasper Bosmans (1990, België) voor 'discipline'; Guan Xiao (1983, China) en Jean Katambayi (1974, Democratische Republiek Congo) voor 'transformatie'.
Maya Van Leemput (1969, België) draagt ook bij tot de tentoonstelling, onder het thema 'voortzetting'. De professionele futuristen die worden uitgenodigd zijn Meimei Song (1966, Taiwan) voor 'ineenstorting'; het Centre for Postnormal Policy and Futures Studies (Londen/Chicago), bestaande uit Ziauddin Sardar (1951, Pakistan/UK) en John Sweeney (1977, U.S.) voor 'discipline'; en Stuart Candy (1980, Australië/Canada) voor 'transformatie'.

Het bemiddelingsteam van het museum is vanaf het begin betrokken geweest bij het uitwerken van de inhoud en de vorm van het project. Het is ons doel een (hopelijk breder) en ander publiek aan te trekken dan de gebruikelijke M HKA-bezoeker. We hopen een verscheidenheid aan groeperingen en organisaties te kunnen betrekken bij het creëren van activiteiten in en tijdens de tentoonstelling, waarbij bezoekers aangemoedigd worden om meer dan eens langs te komen.

Een belangrijk onderdeel van het project is de internationale futures-conferentie in Brussel en Antwerpen van 15 tot en met 17 juni 2017. De conferentie, getiteld DDT (Design, Develop, Transform), wordt georganiseerd door Maya Van Leemput in haar hoedanigheid van senior onderzoeker bij het Centre for Applied Futures Research van de Erasmushogeschool Brussel. Zowel de World Futures Studies Federation (een 'globale spitsgroep' van academische toekomststudies) en de Association of Professional Futurists (een internationale, maar vooral Noord-Amerikaanse groep futuristen die werkzaam is in zowel zakelijke als non-profit contexten) zijn partners van de conferentie. Op vrijdag en zaterdag wordt het evenement een 'niet-conferentie' binnen de tentoonstelling in het M ​​HKA.

Een tijdelijk toekomsteninstituut maakt deel uit van de serie “The Uses of Art”, mogelijk gemaakt met steun van de Europese Unie via de museumfederatie L'Internationale, waarvan het M HKA een van de oprichters is. Andere leden van de federatie zijn onder andere MACBA in Barcelona, ​​Moderna Galerija in Ljubljana, Reina Sofía in Madrid, SALT in Istanbul en Ankara en het Van Abbemuseum in Eindhoven.

28/04/2017 10:00 - 18:00
17/09/2017 10:00 - 18:00
M HKA
GATE15 admin
Betalend: cultuurcheque: gratis