Annuleren
Zoeken
×
  • Geen resultaten

    We konden voor de zoekopdracht geen resultaten vinden.

  • Aan het zoeken

    De resultaten voor de zoekopdracht worden verzameld.

Evenementen

Hier kan je wekelijks de leukste events van Antwerpen terugvinden.

Jouw evenement delen? Dat kan!

Filter evenementen

Waar

Wanneer

Wat?

Cultuurcheques

  • Agrippina

    • Muziek

    Grenzeloze machtszucht en intriges zijn de hoofdingrediënten van Händels opera over Agrippina. Niets of niemand gaat zij uit de weg in haar zoektocht naar macht. Haar zoon Nero moet de volgende keizer van het Romeinse Rijk worden. Tragedie en komedie vullen elkaar perfect aan en de wisselwerking van recitatief en aria in deze opera zorgt voor fascinerend muziektheater.

    Agrippina draagt vele maskers, die variëren van moraliserende reflecties over het geweten, tot niets ontziende overwinningskreten. Regisseuse Mariame Clément ziet in de wereld van de soapopera het perfecte hedendaagse antwoord op Händels allegorieën. Ook hier gaan passie, jaloezie en machts­­honger hand in hand. Machiavellisme, mateloze wellust, borderlinegedrag, gewetenloze intriges en hypocrisie, blinde ambitie en gevaarlijke domme macht; alles wordt er breed en opulent uitgesmeerd. Een droomset voor een vuurwerk aan originaliteit en humor in de herneming van deze succesvolle productie.

    Händel mengt meesterlijk de vormen en stijlen die hij bij de toenmalige Duitse opera en bij de innovatieve Italiaanse muziekscène leerde kennen. In de partituur zijn reeds alle elementen aanwezig die later de Italiaanse opera’s voor de Londense scène groot zouden maken. Niet voor niets wordt Agrippina als een van Händels eerste meesterwerken beschouwd. Stefano Montanari, als virtuoze barokviolist en operadirigent gepokt en gemazeld in Italiaanse barokmuziek, is de gedroomde muzikale leider voor deze productie. De titelrol wordt opnieuw vertolkt door de Zweedse mezzosopraan en gelauwerde Agrippina: Ann Hallenberg.

    • 23/03/2017 19:00
    • 25/03/2017 19:00
    • 28/03/2017 19:00
    • 31/03/2017 19:00
    • 02/04/2017 15:00
    • 04/04/2017 19:00

    Opera Antwerpen

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • deFilharmonie - NEW YORK PHILHARMONIC

    • Muziek

    De New York Philharmonic trapt af met The chairman dances van John Adams. Een vrolijk en swingend instrumentaal stuk uit de legendarische opera Nixon in China. Het Eerste vioolconcerto van Prokofjev zit niet verlegen om een verrassende wending meer of minder. Nu eens zingt de viool lyrisch, dan weer wordt ze woest gegeseld, om vervolgens sprookjesachtig weg te zweven. Dat doet ze in de kundige handen van Frank-Peter Zimmermann. Na de pauze halen Alan Gilbert en zijn orkest alles uit de kast in Berlioz' Symphonie fantastique. Vernieuwend op zowat alle vlakken daalt de ongelukkig verliefde componist af in een psych(edel)ische hellevaart. Een knap staaltje van artistieke zelftherapie die ook op u zijn heilzame werking niet zal missen!

    *Aangepaste kortingsvoorwaarden van toepassing voor dit concert. Dit concert is een productie van deSingel. In co-presentatie met het Klarafestival en deFilharmonie.

    Alan Gilbert: dirigent
    New York Phil: harmonicorkest
    Frank Peter Zimmermann: viool
    Adams: The chairman dances
    Prokofjev: Vioolconcerto nr. 1 in D, opus 19
    Berlioz: Symphonie fantastique, opus 14 (épisode de la vie d’un artiste)

    • 23/03/2017 20:00

    Koningin Elisabethzaal

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • KVS | Valentijn Dhaenens: Domestica

    • Podium & literatuur

    In ‘Domestica’ trekt een stoet twistende en knokkende koppels voorbij, van Medea en Jason tot Liz Taylor en Richard Burton of Ike en Tina Turner, van ‘Antonius en Cleopatra’ over ‘Who’s afraid of Virginia Wolf’ tot ‘Temptation Island’. Valentijn Dhaenens en Nadia Amin brengen een bloemlezing van eeuwen echtelijke strijd, stemverheffing, onbegrip en slaande ruzies.

    Telkens opnieuw worden de stemmen meer schor, staan de zenuwen verder gespannen, en worden geest en lichaam steeds zwaarder vermoeid. Op de tonen van middeleeuwse minnelyriek, ‘La Bohème’, ‘Grease’, Disneyklassiekers, Brel of ‘Dirty dancing’, klinken vervolgens woorden van verzoening. Echtelijke ruzies als metafoor voor de wereldse zucht naar strijd, de onmogelijkheid om samen te leven, laat staan één te zijn.

    Valentijn Dhaenens breekt door met ‘DegrotemonD’ (Skagen, 2014), dat hij zelf speelt èn regisseert. Het is een ode aan de retorica. Daarna volgde ‘DeKleineOorloG’: een compleet andere, maar even verbluffende solovoorstelling. Beide producties toeren wereldwijd. Dhaenens zal de komende seizoenen binnen KVS een aantal producties ontwikkelen. Hij is ook te zien in Ontroerend Goed ‘World with us’ (Man).
    De jonge actrice Nadia Amin studeert af aan de Toneelschool Maastricht. Ze speelt vervolgens bij toneelgroep De Appel in Den Haag, in films en tv-series, waaronder de VRPO-serie De Fractie.

    • 23/03/2017 20:30

    CC Berchem

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • Ode aan Bobbejaan

    • Muziek

    Bobbejaan Schoepen (1925-2010) was wellicht onze allereerste “Vedette” (in de breedste zin van het woord) die een ongelooflijk muzikaal parcours heeft afgelegd. We kennen allemaal de naam, en dikwijls onbewust zijn oeuvre. Niet enkel 'Lichtjes van de Schelde', 'Eerbied voor jouw grijze haren' en 'Café zonder bier' en zijn overige hits, maar tientallen andere liedjes die gebrand staan in ons collectieve geheugen.

    Met zijn ongebreidelde fantasie en onweerstaanbare humor bracht hij wat zonneschijn en een stukje 'Amerikaanse Droom' in de wat duistere jaren na de oorlog en de euforische jaren 50 en 60.

    Bobbejaan heeft ons een indrukwekkende muzikale erfenis nagelaten. Niet alleen met gekende maar ook met verrassende minder bekend pareltjes. Ze verdienen nu meer dan ooit om terug in het dag- en podiumlicht gezet te worden. Hij was Onze Cowboy, maar ook veel meer dan dat.

    Guido Belcanto en Jan De Smet zijn voor een deel opgegroeid met Bobbejaans muzikale nalatenschap en hebben in hun individuele lange muzikale loopbaan meermaals bewezen dat ze de link met de traditie op een actuele manier kunnen verwerken èn versterken.

    Bobbejaan en zijn vrouw José hebben jarenlang het podium gedeeld wat soms resulteerde in gevoelige duetten en hilarische sketches. Barbara Dex, één van onze allerbeste en meest wendbare zangeressen, maakt deze nooit geziene vocale combinatie dan ook helemaal compleet en zorgt ongetwijfeld mee voor de legendarische 'country-snik' die sommige van Bobbejaans liederen zo onweerstaanbaar maken.

    Ondersteund door een wonderbaarlijk orkest trekken ze de Bobbejaan Schoepen nalatenschap met recht en reden de eenentwintigste eeuw in.

    Verwacht je niet aan een avondje gezapige nostalgie maar denk aan een grandioze ode aan het vakmanschap van één van onze grootste artiesten.

    • 24/03/2017 14:00

    cc Merksem

    GATE15 admin

    Meer lezen
  • deFilharmonie - ORATORIUM MET OPERA-ALLURES

    • Muziek

    Wat zijn tijd nodig had, zo meende Mendelssohn in 1838, was een waarheidsprofeet die sterk en actief, maar ook woest en streng optrad. Iemand als de profeet Elias dus, wiens levensverhaal hij omwerkte tot een indrukwekkend oratorium met operateske allures. Zijn oudtestamentische meesterwerk over hebzucht en egoïsme als tijdbom in het hart van de samenleving is nog steeds brandend actueel. Philippe Herreweghe klaart de lijntjes uit Mendelssohns prachtvolle koren en laat zich bijstaan door een schare topsolisten.

    Philippe Herreweghe: dirigent
    Carolyn Sampson: sopraan
    Stefanie Irányialt
    Maximilian Schmitttenor
    David Soarbas
    Collegium Vocale Gentkoor
    Mendelssohn Elias, opus 70

    • 24/03/2017 20:00

    Koningin Elisabethzaal

    GATE15 admin

    Meer lezen